Hoe veilig zijn iemands data?… en wat gebeurt er mee na een overlijden?

Internet en sociale media zijn niet meer weg te denken uit onze levens. We hebben accounts bij Facebook, Instagram, TikTok, LinkedIn… en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Maar wat gebeurt er nou met een account als iemand komt te overlijden?

In het gunstigste geval wordt bijvoorbeeld een Facebook account dan omgezet in een ‘in Memoriam’ pagina. Maar daar is nogal wat voor nodig en het hangt er zeer vanaf of iemand anders ook in dat account toegang heeft. Zo kende ik iemand zakelijk die ik op LinkedIn en ook als vriend op Facebook had. Twee jaar na zijn overlijden kreeg ik een herinnering dat ik niet moest vergeten hem even te feliciteren met zijn verjaardag… ‘leuk’ moet dat zijn voor zijn vrouw en kinderen.
Ik ben maar even op zijn pagina gaan kijken… en er waren er veel meer die met een berichtje hun afschuw hierover uitspraken. Ik herinner me zijn strijd tegen die beruchte ziekte erg goed. Hij heeft gevochten als een leeuw en uiteindelijk verloren. Zijn pagina bezoekend,  werd ik lastig gevallen met een uitnodiging voor een of ander snoepjesspelletje en scrollend in zijn tijdlijn vond ik een heel onaardige reactie op een oud bericht. Ook een door hem zelf geplaatst ‘hoera-bericht’  van voor zijn ziekte, leek daar volledig niet meer op zijn plaats…
Met andere woorden, op dat moment kon blijkbaar niemand meer bij zijn account.

Juridisch gezien zijn er ook nogal wat haken en ogen aan het hebben van een account op sociale media.  In het kader van zijn masterstudie ‘New Media and Digital Culture’ aan de Universiteit Utrecht deed Brandon Kwey een studie naar’ digitale nalatenschap’. Kwey heeft zich met name gefocust op het beleid en de uitvoering daarvan bij enkele grote technologiebedrijven. Zijn conclusie is simpel en onrustbarend, namelijk dat de controle over persoonlijke data voor het overgrote deel bij de grote techbedrijven ligt.

Brandon Kwey zegt in zijn onderzoek: “Hoewel deze techbedrijven aanstalten maken het toegankelijker te maken voor nabestaanden, is toegang nog steeds bijna onmogelijk. Het probleem zit hem in het feit dat de techbedrijven jou zien als gebruiker, niet als eigenaar”.

Techbedrijven  verdienen simpel gezegd aan alle data die ze verzamelen en alle kliks van bezoekers en gebruikers door de gelegenheid die daardoor wordt geboden om advertenties te tonen.
En daar ligt dan de inspiratie voor een sociaal herdenkingsplatform als www.inonzegedachten.nl. Ontdekt u met ons even de verschillen:

  • De maker van een account is 100% eigenaar van zijn data.
  • Er worden door ons geen gebruikersgegevens verzameld om te verkopen aan wie dan ook.
  • Er worden geen advertenties getoond in het herdenkingsdeel van onze site.
  • De maker van een Memorial bepaalt zelf of hij überhaupt wel reacties op een Memorial wil krijgen en zo ja, dan beslist hij per reactie of deze wel of niet bij de Memorial geplaatst wordt.
  • En last but not least brengen we nergens kosten in rekening voor accounts, Memorials en al het overige gebruik van onze website.

Naast het herdenkingsdeel hebben wij een informatief deel met alle ins & outs rond de uitvaart. Onafhankelijk van sponsoren en zo duidelijk mogelijk, laten wij zien wat er allemaal mogelijk is tijdens een uitvaart. Ook dit deel van onze website verkoopt geen gegevens en stuurt nooit ongevraagde informatie. Ons doel is juist de schimmige peperdure uitvaartbranche inzichtelijker te maken en vooral ook kleine gemotiveerde ondernemers hier een kans te geven. Maar zonder ooit opdringerig te zijn. Onze kostenindicatie is tot in detail uitgedacht en anders dan op andere websites, bieden wij geen eigen uitvaartmodules aan die onze objectiviteit in de weg zouden kunnen staan.